Workshopy (konferencje) ICASu są organizowane pomiędzy kongresami, zawsze w latach nieparzystych. Ostatnia konferencja została zorganizowana w Krakowie i była poświęcona „Integracji Złożonych Systemów w Technice Lotniczej” (Complex Systems Integration in Aeronautics). Wszystkie prezentacje są dostępne na stronie internetowej (www.icas.org). Decyzja o powierzeniu organizacji konferencji przez PSAA (Polskie Stowarzyszenie Aeronautyki i Astronautyki) właśnie w Krakowie została podjęta w St.Petersburgu w trakcie ostatniego Kongresu ICAS i była wynikiem głosowania (Krakow zaproponowany przez PSAA otrzymał 23 głosy, Wiliamsburg w Stanach Zjednoczonych zaproponowany przez AIAA otrzymał 7 głosów). Konferencja zgromadziła około 100 uczestników, w większości członków ICAS Program Committee, nominowanych przez krajowe stowarzyszenia na rzecz badań poświęconych lotnictwu i reprezentujących kraje o najwyższym potencjale w obszarze lotnictwa z całego świata. Referaty były prezentowane przez przedstawicieli najważniejszych producentów lotniczych (Airbus – 2, SAAB – 1, Embraer – 1; Australian Aerospace Division – 1; Mitsubishi Heavy Industries – 1; Thales –1; Aviation Industry Corporation of China (AVIC) – 1). Prelegentami byli głównie dyrektorzy ds. badań, innowacji i rozwoju. Uczestników konferencji powitał Prezydent ICAS – Dr Christian Mari – który zaznaczył, że „po raz kolejny w serii specjalistycznych konferencji ICASu udział wzięli wybitni specjaliści w liczbie ponad 70, reprezentujący światowe lotnictwo, aby dyskutować ważne problemy integracji złożonych systemów wraz z czołowymi przedstawicielami największych światowych producentów”. Referat wprowadzający, przedstawiający sektor badawczy i produkcyjny w Polsce, wygłosił Prezydent PSAA – Prof. Witold Wiśniowski – dyrektor naczelny Instytutu Lotnictwa.
Aktualny poziom rozwoju w coraz bardziej zintegrowanych systemach lotniczych wynikający z przeróżnych wymagań (bezpieczeństwo, ekologia i inne) przedstawili szczegółowo Sebastien REMY z Airbus Group Innovations (Francja), João Reginato z Embraer Chief Engineer’s Office (Brazylia) oraz Junichi Miyakawa z Mitsubishi Heavy Industries (Japonia). Philip Fossier z CTO Land & Air Systems THALES oraz Stefan ROEMELT – Vice President i Head of Avionics Platforms & Electrical Systems Airbus Operations S.A.S. z Tulusy zaprezentowali nowe, ewolucyjne podejście do zagadnień walidacji i weryfikacji skomplikowanych systemów pokładowych. Przedstawiciele Gripena – Mr Holmberg, Dr Fredriksson, and Mr Pettersson – zaprezentowali jak bardzo nowe podejście do złożonych systemów pokładowych może ograniczyć wzrost kosztów badań i wytwarzania.
Dr Zhang z AVIC (Chiny) oraz Dr Anderson z Defence Science & Technology Group (Australia) skupili się w swoich referatach na podejściu do tzw. dużych systemów, albo inaczej „systemu systemów”. Wspomnieli również o potrzebach stosowania nowych metod edukacyjnych (w tym wprowadzenia nowych przedmiotów), aby ułatwić przyszłym absolwentom szybkie włączenie się w prace w przemyśle nad integracją złożonych systemów lotniczych. Dr Ying postawił tezę, że starą zasadę „dziel na podsystemy i potem szukaj rozwiązań” ( divide then conquer) zamienić nową o innej filozofii „szukaj rozwiązań i potem dziel na podsystemy” (conquer then divide).
Ocena konferencji i przebiegu Program Committee Meeting – wielokrotnie wypowiadana w Krakowie przez uczestników – była jednoznaczna: konferencja była dużym sukcesem merytorycznym ICASu, a jej organizacja i oprawa formalna (w tym różne imprezy towarzyszące) świadczą o znakomitym przygotowaniu całego przedsięwzięcia przez PSAA – głównego organizatora tej ważnej imprezy naukowej.
Na zakończenie tego krótkiego streszczenia organizatorzy konferencji, t.j. Polskie Stowarzyszenie Aeronautyki i Astronautyki – pragną serdecznie podziękować sponsorom Konferencji: Polskiej Agencji Rozwoju Przemysłu, Instytutowi Technicznemu Wojsk Lotniczych oraz Przedsiębiorstwu PIT RADWAR.